عنوان :تکنولوژی تولید ساندویچ پانل چیست

تکنولوژی تولید ساندویچ پانل

تکنولوژی تولید ساندویچ پانل

درباره تکنولوژی تولید ساندویچ پانل ها چه می دانید؟ بیش از نیم قرن است که از ساندویچ پانل ها به عنوان یکی از مصالح مدرن پرکاربرد در صنعت ساخت و ساز استفاده می کنند.
این مصالح به شکل ترکیبی ساخته شده است که به صورت دو لایه روکش و هسته ی میانی است که از جنس عایق است.

تکنولوژی تولید ساندویچ پانل ها به دو شکل انجام می شود که این روش ها شامل روش های پیوسته و ناپیوسته انجام می شود.
در روش پیوسته همه ی متریال هایی که باید در ساخت ساندویچ پانل به کار بروند به شکل همزمان فرآوری شده و سپس به پانل ها فرم می دهند و پس از آن سازه را به شکل مورد نظرشان برش می دهند بدون اینکه در این بین وقفه ای ایجاد شود.
در حالی که در تکنولوژی تولید ساندویچ پانل به صورت ناپیوسته هر کدام از متریال ها به صورت جداگانه تهیه شده و پس از آن به شکل دلخواه برش می خورند و پس از آن تحت فشار مونتاژ قرار گرفته و تزریق فوم نیز در انتها صورت می گیرد

این مقاله را نیز مطالعه کنید تکنولوژی های جایگزین ساندویچ پانل.

این روش ها را به شکل علمی روش کانتینیوز ( Continues )یا پیوستهروش دیسکانتینیوز ( Discontinus )یا ناپیوسته می نامند.
در روش کانتینیوز با کمک دستگاه های مکانیزه و ربات های مکانیکی مانند رول فرمینگ، دستگاه تزریق فوم، دستگاه دبل بلت، دستگاه برش، دستگاه انباشته ساز و بسته بندی عملیات ساخت انجام می گیرد.

بررسی روش ناپیوسته تکنولوژی تولید ساندویچ پانل

تکنولوژی تولید ساندویچ پانل

 

اولین نکته ای در تکنولوژی تولید ساندویچ پانل به روش ناپیوسته وجود دارد این مسئله است که سطح این روش از دیگر روش ساخت که به پیوسته معروف است بسیار پایین تر است.
از این روش تولید معمولا برای تولید ساندویچ پانل هایی به کار می رود که در شکل های غیر متعارف هستند و امکان ساخت آن ها با روش های پیوسته وجود ندارد.
استفاده از این روش در موقعیتی که نرخ تولیدی تقاضا شده برای سرمایه گذاری در خط تولید پیوسته وجود ندارد نیز انجام می شود.

تکنولوژی تولید ساندویچ پانل به روش کانتینیوز یا پیوسته

استفاده از تکنولوژی تولید ساندویچ پانل با روش پیوسته به شکل متداول از سه بخش تشکیل شده است:

  • بخش فرآوری لایه های خارجی
  • بخش فرآوری متریال عایق
  • بخش ساخت پانل ها

تکنولوژی تولید ساندویچ پانل به شکل معمولی از دو بخش فلزی و یک فوم صلب پلی یورتان تشکیل می شوند.
جالب است بدانید که اولین بخش تولید این پانل ها با استفاده از دستگاه های برش شروع می شود و پس از آن با استفاده از تجهیزات فرم دهی دو قطعه ی روکش فلزی را به ابعاد مورد نیاز تقسیم می کنند. این پانل ها می توانند به شکل دیواری و سقفی باشند.
ساندویچ پانل هایی که از ورقه های انعطاف پذیر مانند آلومینیوم، ورق های الیاف شیشه، ورق های آسفالت ساخته می شوند را در پروسه ی رول فرمینگ قرار نمی دهند. در ادامه عملیات نهایی ساخت باید دو سطح پانل ها تخت باشد.
برای تخت کردن سطوح باید از پیش آن را گرما داده برای رسیدن به این فرآیند باید سطوح فلزی را در معرض دمای 45 تا 65 درجه قرار بدهند.
پس از انجام این عملیات متریال هایی را که برای عایق در نظر گرفته اند را به عنوان هسته ی ساندویچ پانل ها به آن ها تزریق می کنند.

نکته ی دیگری که در تکنولوژی تولید ساندویچ پانل وجود دارد این است که اگر پانل ها از نوع PU-PIR یا فوم پلی یورتان باشند باید مواد شیمیایی را اندازه گیری کرده و آن ها را در ماشین فوم سازی ترکیب کرده و به این ترتیب عملیات فوم سازی را آغاز کرد.
نتیجه ی این فرایند تولید یک ترکیب است که به شکل مایع به حالت یکنواخت بر روی ورقه یا لایه ی زیرین فازی توزیع کرده و پس از آن فوم و نوار های جانبی احتمالی در درون یک غلتک  دوبل قرار داده و با استفاده از یک پرس پیوسته تحت فشار قرار می دهند.
این ماشین قابلیت این را داشته باشد که فاصله یا میزان جدایی بین دو ورق فلزی حفظ کند.

تکنولوژی تولید ساندویچ پانل

در این روش تکنولوژی تولید ساندویچ پانل هنگامی که فوم ها به صورت کامل فرآوری شدند ضخامت آن ها را به شکل مناسب خواهند رساند.
مهم ترین پارامتری که به عنوان تضمین این فرایند به شیوه ی صحیح صورت گرفته است این بوده که کنترل دمای مولفه های شیمیایی و همچنین ورق های فلزی ، محدوده تخت پرس براساس استاندارد ها صورت گرفته باشد.

یکی دیگر از پارامترهای مهم که در ساخت ساندویچ پانل ها به روش پیوسته وجود دارد دما است که برخی از کارشناسان آن را به عنوان یکی از اساسی ترین پارامترها معرفی می کنند که برای واکنش چسب یعنی برای چسبانیدن هسته به شکل درست و استاندارد به لایه های خارجی است.
پس از اطمینان از چسبیدن صحیح فوم هسته میانی به لایه های خارجی نوبت به عملیات فرم دهی می رسد که براساس آن پانل ها برش خورده و با استفاده از یک پوشش پلاستیکی بسته بندی می شود این عملیات می تواند به شکل اتوماتیک یا دستی انجام بگیرد این امر بستگی به سطح اتوماسیونی دارد که در دسترس تولید کننده قرار دارد.

دلایل استفاده از ساندویچ پانل ها در صنعت ساختمان سازی چیست

 

  • زیبایی ظاهری آن و وجود رنگ ها و طرح های متنوع بسیاری از نیازهای متقاضیان را برطرف می کند.
  • مقاومت بالا در برابر ضربات و فشار
  • به عنوان عایق مناسب در برابر گرما که از به هدر رفتن انرژی به میزان بالایی جلوگیری می کند.
  • جابجایی راحت و نصب سریع و آسان آن موجب گرایش کاربران در صنعت ساختمان سازی به این سازه ها شده است.
  • عایق صوتی بسیار قوی در برابر سرو صدای محیط
  • وجود خاصیت ضد حریق بودن آن باعث می شود در مقابل آتش سوزی مقاومت بالایی داشته و از ایمنی بالایی برخوردار باشد.
  • سبکی و و در عین حال مقاوم بودن این پانل ها در کنار تکنولوژی تولید ساندویچ پانل در ابعاد مختلف باعث افزایش تقاضا برای تولید این محصولات  شده است.
  • از دیگر ویژگی هایی که برای ساندویچ پانل ها می توانیم برشماریم صرفه جویی و کاهش مصرف انرژی در این سازه ها است در کنار آن نیز این سازه ها امکان سازگاری با شرایط مختلف آب و هوایی در هر نوع اقلیمی را دارا می باشند.