عنوان :راهنمای نصب ساندویچ پانل در صنعت

توضیح نصب وزیرسازی ساندویچ پانل

نصب ساندویچ پانل ها، با توجه به تقسیم بندی آنها، مراحل متفاوتی دارند که در ادامه توضیح داده می شود.

نصب ساندویچ پانل ها در بخش های مختلف یک ساختمان و در بناهای مختلفی همچون سوله ها، کارخانجات، سردخانه ها و … انجام می گیرند.
یکی از مهم ترین موارد در ارتباط با این مصالح نوین زیرسازی ساندویچ پانل است. با توجه به اینکه در حال حاضر عایق بندی عالی و ویژگی های ساختاری منحصر به فرد ساندویچ پانل ها باعث شده که این سازه ها با استقبال زیادی مواجه شوند. مشاهده می کنیم که از این سازه ها در ساخت مکان های نظیر سوله ها، سردخانه، کانکس و……….استفاده می شود. برای بازدهی بیشتر هنگام نصب باید از نصابان و افراد با تجربه کمک می گیرند. نصب صحح این سازه ها باعث افزایش طول عمر مفید ساختمان و کاهش آسیب های احتمالی خواهد شد.

آشنایی با مبحث زیرسازی ساندویچ پانل
سازه

زیرسازی ساندویچ پانل در واقع همان شاسی که است این فرایند معمولا به وسیله ی پروفیل یا قوطی انجام می گیرد. بسته به ضخامت ساندویچ پانل ها اندازه و نوع پروفیل متفاوت است.پروفیل های که برای این کار استفاده می شوند به شکل مقاطع باز U وz است که به شکل عادی برای ساختن پنجره و درهای معمولی آهنی و همچنین قاب های آهنی مورد استفاده قرار می گیرد.
پروفیل های مقطع باز Z را بیشتر برای ساختن سقف سازه های بزرگ نظیر سالن های ورزشی، انبار و یا پارکینگ، سالن های بزرگ مثل سوله کاربرد دارد.قوطی هایی را که برای زیر سازی این اماکن به کار می برند نیز در ابعاد 20*20 و یا 40*40 انتخاب می کنند.

زیر سازی ساندویچ پانل به شکل فلزی را معمولا به وسیله ی قوطی ها 40*40 ،30*30 یا پروفیل های U شکل انجام می شود.
این پروفیل ها از جنس گالوانیزه هستند که نحوه ی نصب آن ها برخلاف ساندویچ پانل ها است. در ادامه محل تلاقی این سازه ها را با پیچ سرمته دار متصل می شوند.
البته در موارد محدودی نیز مشاهده شده است که نصب ساندویچ پانل صاف، بدون موج و به صورت یکنواخت انجام می گیرد که می توانیم در این موارد بدون زیرسازی برای نصب ساندویچ پانل را به شکل مستقیم به روی دیوار نصب کرده و با پیچ و رول پلاک نصب صحیح را انجام می دهند.

زیر سازی انواع ساندویچ پانل چگونه است ؟


زیرسازی ساندویچ پانل سقفی: در این شیوه زیرسازی نخست به کمک ساختار آهن کشی شده بر روی سقف قابل اجرا است.
در ادامه به ازای هر متر مربع ساندویچ پانل از یک پیچ سرمته ی گالوانیزه استفاده می کنند. یکی از نکات بسیار حائز اهمیت که در نصب ساندویچ پانل های سقفی وجود دارد قرارگیری متناسب اورلپ ها در کنار یکدیگر است که باید با حفظ فاصله مطلوب بین پانل ها انجام می گیرد.
برای نصب پانل ها موضع نصب را با چسب آغشته کرده و سپس ساندویچ پانل ها را در آن محل قرار می دهند. در انتها برای اتصال این پانل ها از رول پلاک و پیچ های گالوانیزه استفاده می کنند.
این نوع پانل دارای شیب بوده که آب را به درون فلاشینگ ها هدایت می کنند و این آب پس از آن از طریق ناودانی ها به زمین منتقل می شود.
بعد از انجام این مراحل برای افزایش و طول عمر ساختمان ها مراحل درز بندی و آب بندی پانل ها را انجام می دهند.

زیرسازی ساندویچ پانل دیواری: در این مدل از زیرسازی پروفیل هایی را با ابعاد 90 در 90 یا 80 در 80 را به کار می برند این پروفیل ها را آهن کشی کرده و سپس ساندویچ پانل ها را به شکل افقی دور تا دور سازه ها و بر روی این آهن های پرچ شده قرار می دهند.
در مرحله ی نصب ساندویچ پانل برای اینکه پانل ها را به همدیگر سپس ستون و پایه را به کمک پیچ و مهره انجام می شود. اتصال این سازه ها به زیر سازی یا شاسی و اسکلت را به کمک ناودانی و نبشی ها انجام می دهند.

برای اتصال ناودانی به زیرسازی ساندویچ پانل از تفنگ میخکوب زن یا پرچ استفاده می کنند. نبشی ها به شکل یک قاب بوده که با زاویه 90 درجه از اسکلت ساختمان قرار می گیرند.
ساندویچ پانل را درون این قاب می گذارند اتصال به کمک نر و مادگی ها انجام می گیرد.

موارد بسیار مهم در زیر سازی ساندویچ پانل ها چیست

نحوه زیرسازی ساندویچ پانل چگونه است

  • برای آب بندی و بهینه سازی ساندویچ پانل های دیواری باید در هنگام مونتاژ در قسمت نری مادگی دقت لازم را مبذول داشت.
  • نسبت به محل نصب ساندویچ پانل ها باید به به فاصله ی بین ستون ها، محل نصب ساندویچ پانل ها، عرض نهایی، شدت وزش باد و ارتفاع آن ها دقت کنید.
  • برای نصب ساندویچ پانل و بستن پیچ ها از تکیه گاه های مناسب استفاده کنید.
  • برای نصب ساندویچ پانل سقفی و ساندویچ پانل دیواری از پیچ های واشردار استفاده کنید.
  • برای درزبندی از چسب مخصوص کراپپ ۲۲۵ استفاده می شود.

مزایای زیرسازی قبل از نصب ساندویچ پانل

زمانی که ضخامت ساندویچ پانل زیاد باشد ار مقاومت بالاتری برخوردار خواهد بود. این مسئله باعث بهبود و تاثیر در تبادل گرما و سرمای فضای داخل و بیرون را دارد. هر چقدر که ضخامت فوم یا هسته ی میانی ساندویچ پانل بیشتر باشد مسلما مقاومت آن در برابر عوامل طبیعی زیاد خواهد بود. بنابراین این امکان را داریم پرلین های دیواره را با فواصل بیشتری اجرا کرد.

نحوه زیرسازی ساندویچ پانل چگونه است

ساندویچ پانل های دیواری که ضخامت 4 سانتی متر دارند معمولا در همه ی مناطق جغرافیایی با فواصل پرلین های پایین که بین ۳۰/۱ است استفاده می شود. برای اجرای صحیح ساندویچ پانل ها لازم است که بین پرلین و زیرسازی تعادل لازم را ایجاد نمائید. تعادل به این مفهوم است که با کمترین و کم حجم ترین سازه های اجرایی مقاومتی تعادل را حفظ کرد.

ساندویچ پانل ها مصالح مدرنی هستند که در سال های اخیر بسیار مورد توجه واقع شده اند. قبلا اشاره کردیم که هر چه ضخامت این پانل ها بیشتر شود از مقاومت بالاتری برخوردار می شود. می توانیم با بالا بردن ضخامت ساندویچ پانل ها هزینه ها را جا به جا کنیم به جای خرید و اجرای پروفیل آهن فضای پراین ها را بیشتر کرده و در نتیجه آهن کمتری مشاهده شده در نتیجه نمای داخلی ساختمان های ساخته شده با ساندویچ پانل بسیار زیبا خواهد بود.


نصب ساندویچ پانل سقفی بعد از زیر سازی 

برای شروع نصب ساندویچ پانل سقفی، توجه به ساختار به کار رفته در سقف ها و حدفاصل بین تکیه گاه های اصلی بسیار حائز اهمیت می باشد. زیرا زیرسازی ساندویچ پانل های سقفی بر اساس ساختار سقف تعیین می شود. سپس ساندویچ پانل ها به ترتیب و بصورت اورلپ بر روی پرلین های سقف چیده می شوند. علت اورلپ چیدن پانل ها برای جلوگیری از نفوذ آب می باشد. با توجه به تصویر، در هر یک متر مربع از ساندویچ پانل سقفی، یک پیچ سرمته گالوانیزه نصب می شود. بعد از اتمام این کار، برای زیباتر دیده شدن ظاهر پانل ها و درزگیری سقف، از ورق های فلاشینگ استفاده می شود که توسط دستگاهی بصورت فیکس شده روی درزهای موجود بین پانل ها قرار میگیرد.

نصب ساندویچ پانل دیواری بعد از زیر سازی 

قبل از اقدام به نصب ساندویچ پنل دیواری، لازم است تا برخی نکات مهم در خصوص ساختار بکار رفته در ساختمان، حدفاصل بین ستون ها، جهت باد و ارتفاع پانل های مورد نیاز را کسب نماییم تا بر اساس آن بتوانیم زیرسازی قبل از نصب ساندویچ پانل ها را انجام دهیم.

میتوانید مقاله قیمت ساندویچ پانل را نیز مطالعه کنید 

برای شروع، ساندویچ پانل ها بصورت افقی بگونه ای چیده می شوند که نر و مادگی با یکدیگر چفت شوند. انتهای هر پانل با پیچ سرمته گالوانیزه محکم می شود. بعد از اتمام چهار دیوار اصلی، لبه های کناری با نصب ساندویچ پانل های کنج پوشیده می شود. نصب فلاشینگ تسمه بین پانل ها برای پوشاندن فضاهای خالی بین پانل ها انجام میگیرد. در نهایت فلاشینگ مخصوص پنجره ها و درب ها نصب می شود.

نصب ساندویچ پانل های دیواری و سقفی به همین راحتی که در این مطلب توضیح داده شد، در کوتاه ترین زمان ممکن و با کمترین هزینه در مقایسه با سازه های سنتی انجام میگیرد. لازم به ذکر است که علاوه بر هزینه پایین و زمان کوتاه برای نصب ساندویچ پانل در مقایسه با سازه های سنتی مقاومت مکانیکی و استحکام بالایی داشته و همین امر موجب افزایش تقاضا برای استفاده از ساندویچ پانل ها در ساختمان ها و بناها شده است.

ساندویچ پانل سازه های آماده و پیش ساز می باشند که برای پوشش دیوارها و سقف انواع مختلف ساختمان ها مورد استفاده قرار می گیرند. جنس ساندویچ پانل ها از ترکیبات طبیعی بوده و در مقایسه با مصالح سنتی مثل آجر، سیمان، گچ و … استحکام و مقاومت بالایی دارند.

ساندویچ پانل ها دارای یک بخش مرکزی ضخیم بوده که در حدود 90 درصد حجم ساندویچ پانل را به خود اختصاص می دهند. جنس هسته مرکز از پلی اورتان، پشم سنگ و یا پلی استایرن می باشد. هر کدام از این ترکیباب ویژگی های منحصر به فردی داشته و بسته به محل مورد استفاده، انتخاب می شوند. مثلا در سالن های صنعتی و ساختمان هایی که مقاومت در مقابل آتش سوزی حائز اهمیت می باشد، از ساندویچ پانل پشم سنگ استفاده می شود. ساندویچ پانل پلی اورتان به دلیل عایق حرارتی و صوتی خیلی خوب، در بیمارستان ها، کارخانجات، سالن های ورزشی و …  مورد استفاده قرار می گیرند.


نصب ساندویچ پانل دیواری

ساندویچ های پانل ها در طرح ها و مدل های مختلفی ساخته می شوند. ساندویچ پانل پیچ مخفی، ساندویچ پانل شیاردار، ساندویچ پانل صاف شیاردار، ساندویچ پانل پیچ مخفی با شیارهای درشت و ساندویچ پانل پیچ مخفی با شیارهای ریز از جمله طرح هایی است که بسیار مورد استفاده قرار می گیرد.


نصب ساندویچ پانل دیواری

 

ساندویچ پانل ها به دو فرم ساندویچ پانل دیواری و ساندویچ پانل سقفی طراحی و تولید می شود. هسته مرکزی ساندویچ پانل دیواری بسته به کاربرد آن در سالن ها، کارخانجات صنعتی، سردخانه ها و … می تواند از جنس پشم سنگ، پلی اورتان و یا پلی استایرن ساخته شود.

ساندویچ پانل دیواری در ابعاد عرض 1.15متر ، ضخامت 4، 5، 6، 8، 12، 15، 18 و 20 سانتی متر، طول بین 2-12 متر تولید می شوند. البته لازم به ذکر است که ضخامت پوشش سطح خارجی ساندویچ پانل دیواری به جنس این پوشش بستگی دارد. مثلا در ساندویچ پانل دیواری با ورق گالوانیزه، ضخامت ورق 0.5 میلی متر می باشد.

ساندویچ پانل دیواری، در مدل های صاف (DNS)، شیار دار (DND) و پیچ مخفی (RPO) تولید می شود. سطوح صاف ساندویچ پانل دیواری به شکل عاج دار ساخته می شود که علت تعبیه این عاج های کوتاه، افزایش تحمل پذیری ساندویچ پانل دیواری در مقابل فشار وارده می باشد.

ساندویچ پانل‌ دیواری طوری طراحی می شود كه در یك طرف دارای تورفتگی و در طرف دیگر دارای برآمدگی می باشد. این شیوه طراحی سبب می شود تا هنگام نصب ساندویچ پانل دیواری، سازه ها بصورت اورلپ کنار هم قرار بگیرند و لبه های آنها با یکدیگر هم پوشانی نماید. برای محکم تر شدن سازه ها به یکدیگر، از اتصالات پیچی خاصی استفاده می شود. پیچ های استفاده شده در نصب ساندویچ پانل دیواریاز نوع پیچ سرمته گالوانیزه واشردار می باشد که بر اساس کاربرد آنها، دارای طول های مختلفی هستند که شامل پیچ سرمته 2، 3، 4، 5 و 6 اینچ می باشند. پیچ های سرمته مورد استفاده در نصب ساندویچ پانل دیواری، بصورت یک پیچ فلزی است که با روکش گالوانیزه پوشانده شده و یک واشر در بخش ابتدایی آن قرار داده شده که باعث آب بند شدن محل سوراخ شدگی در ساندویچ پانل می شود.


نصب ساندویچ پانل دیواری

مقایسه نصب ساندویچ پانل دیواری با مصالح سنتی 

نصب ساندویچ پانل دیواری در مقایسه با مصالح ساختمانی دیگر مثل سیمان، آجر، بتن و … بسیار آسان تر بوده و زمان بر نمی باشد. از طرفی برای نصب ساندویچ پانل دیواری، نیاز به تعداد زیادی کارگر ساختمان نیست. چند فرد آموزش دیده و حرفه ای در زمینه نصب ساندویچ پانل دیواری برای انجام این کار کفایت می کند. این موضوع در کاهش هزینه های ساخت و ساز و هزینه نهایی کار بسیار تاثیرگذار بوده و استفاده از ساندویچ پانل دیواری برای کارفرمایان مقرون به صرفه خواهد بود.

با توجه به اینکه علت اصلی استفاده از ساندویچ پانل دیواری در ساختمان ها و سازه های بزرگ، خاصیت عایق حرارتی و صوتی، استحکام و مقاومت در برابر رطوبت و آتش سوزی، هزینه پایین، نصب آسان و زیبایی نمای ساختمان می باشد. از این رو، رعایت نکات زیر در اجرا و نصب ساندویچ پانل دیواری مهم می باشد:

  1. در هنگام نصب ساندویچ پانل دیواری، برای ایجاد خاصیت نفوذناپذیری به آب لازم است تا نحوه قرار گیری نر و مادگی ساندویچ پانل ها در نظر گرفته شود.

  2. همچنین برای درزگیری مناسب بین ساندویچ پانل دیواری، بهتر است از چسب سیلیکون استفاده شود.

  3. فاصله استاندارد در هنگام نصب ساندویچ پانل دیواری باید رعایت شود و از نقطه­ی اتکای مناسب برای محکم کردن پیچ های واشردار استفاده شود.

  4. در هنگام نصب ساندویچ پانل دیواری، فاصله استاندارد بین ستون ها و اندازه پانل ها نسبت به محل قرارگیری آن ها، بایستی در نظر گرفته شود.

  5. شرایط آب و هوای منطقه مورد دیگری می باشد که لازم است در انتخاب و نصب ساندویچ پانل دیواری در نظر گرفته شود.

خدمات شرکت ویرا در زمینه نصب ساندویچ پانل

همانطور که گفته شد، به دلیل حساسیت بالای کار، نصب ساندویچ پانل دیواری بایستی توسط افراد با تجربه و آموزش دیده در این زمینه  انجام گیرد. زیرا در صورتنصب نامناسب و نادرست ساندویچ پانل دیواری، عمر مفید آن کم شده و نتایج بدی را به همراه خواهد داشت.

شرکت ویرا ساندویچ پانل با داشتن سال ها تجربه در امر نصب ساندویچ پانل دیواری، با در اختیار داشتن نیروهای آموزش دیده و ماهر، توانسته است با ارائه خدمات خوب و با کیفیت، اعتماد کار فرمایان را به خود جلب نماید.

اگر شما نیز قصد دارید در ساخت و پوشش دهی ساختمان یا سالن های صنعتی و کارخانجات خود از ساندویچ پانل ها استفاده نمایید، مشاورین ما در شرکت ویرا آماده ارائه خدمات خود در کمترین زمان ممکن می باشد.

با توجه به اینکه هزینه نصب ساندویچ پانل ها بر اساس نوع پانل، متراژ و فضای ساختمان و تعدا تصاب، متفاوت می باشد، برای اطلاع از هزینه نهایی و مراحل کار نصب ساندویچ پانل دیواری و سقفی، از طریق شماره تماس درج شده در سایت، با ما تماس حاصل فرمایید.