فهرست مطالب

علت استحکام ساندویچ پانل

علت استحکام ساندویچ پانل

 

ساندویچ پانل ها به عنوان سازه هایی که در سال های اخیر بسیار مورد توجه واقع شده اند، یکی از سوالاتی که مدام در این زمینه پرسیده می شود این است که علت استحکام ساندویچ پانل ها چیست؟
برای آگاهی بیشتر باید بگوییم که استحکام ساندویچ پانل ها دلایل مختلفی دارد که در ادامه به معرفی این دلایل خواهیم پرداخت.

بررسی دلایل استحکام ساندویچ پانل ها

علت استحکام ساندویچ پانل

همان طور که در ابتدای امر اشاره کردیم این مسئله دلایل مختلفی دارد که 4 دلیل مهم تر از سایر موارد است این 4 علت عبارتند از:

1-نخستین دلیلی که می توانیم برای استحکام ساندویچ پانل ذکر کنیم جنس و نوع هسته ی مرکزی این سازه ها است. مواد به کار رفته در ساختار ساندویچ پانل ها سبک بوده و به شکل لایه هایی نازک همراه با فیبر طراحی شده اند.
شکل اصلی  هسته ی مرکزی به عنوان یک ساختار فضایی است که باعث شده است این پانل ها بتوانند به عنوان عایق های حرارتی فوق العاده عمل کنند. از دیگر ویژگی های آن ها مقاومت بالا در برابر آتش سوزی است.
نکته ی قابل ملاحظه در ارتباط با این مصالح مدرن انعطاف پذیری بی نظیر و ساختار قوی آن در هسته ی مرکزی است. جنس این هسته ها را معمولا از فوم پلی استایرن و پلی اورتان در نظر می گیرند که هر دو علاوه بر خاصیت ضد حریق بودن از دوام زیادی نیز برخوردار هستند.

2-حداقل عمری که برای ساندویچ پانل ها در نظر گرفته شده 50 سال گزارش شده که این امر خود گواه استحکام ساندویچ پانل است. با توجه به اینکه ساخت و ساز ساندویچ پانل ها براساس مونتاژ انجام می گیرد نتیجه می گیریم در صورت نقص در المان ها یا قطعاتی که در ساختارها وجود دارند ساندویچ پانل دچار مشکل شود این مشکلات به سادگی قابل حل بوده و می توانیم قطعه ی مورد نظر را به سرعت جایگزین کرده و این مشکل به سایر قطعات سرایت نکرده و همین امر باعث طول عمر و استحکام ساندویچ پانل می شود.

3-وجود لایه های بیرونی مرغوب که در این مصالح مدرن به کار رفته نیز یکی دیگر از عوامل وجود استحکام ساندویچ پانل ها به شمار می رود. استفاده از آلیاژهای فولادی باعث شده که این پانل ها از مقاومت مکانیکی بالایی برخوردار شده باشند.
ممکن است این پرسش برای برخی از افراد پیش بیایید که با توجه به استفاده از فولاد پس چرا همیشه صحبت از سبک بودن این مصالح مدرن به میان می آید. طراحی این سازه ها به نحوی است که با توجه به اینکه دو لایه ی بیرونی بسیار محکم و از فلزات ساخته شده اند در عین حال ویژگی سبک بودن خود را حفظ کرده است.

یکی دیگر از عوامل اصلی استحکام و طول عمر بالا در ساندویچ پانل ها استفاده از ورقه های آلوزینک در ساختار آن ها است. این ورق ها به عنوان عایق موثری در برابر حشرات موذی، موریانه و رشد قارچ های مخرب می شود که این عوامل همه موجب پوسیدگی سازه های مختلف می شوند.

علت استفاده از ساندویچ پانل در سازه ها

علت استحکام ساندویچ پانل

همان طور که در ابتدا اشاره کردیم یکی از مهم ترین معیارهایی که در ساخت و ساز ساختمان های مسکونی و صنعتی بسیار حائز اهمیت است میزان مقاومت و استحکام این قبیل سازه ها است. زمانی که شروع به ساخت و ساز می کنید انتظار دارید که بهترین مصالح برای ساخت و ساز شما به کار برود.

ساندویچ پانل ها در حقیقت به عنوان سقف و دیواره های پیش ساخته ای هستند که به عنوان عایق نیز شناخته می شوند به این علت که از یک لایه میانه و دو ورقه ی بیرونی تشکیل شده اند.

این پانل ها را به عنوان بادوام ترین مصالح در زمینه ساخت و ساز می شناسند. هسته یا لایه ی میانی ساندویچ پانل به عنوان یک عایق عمل کرده و معمولا از جنس فوم پلی اورتان با دانیسته ی 40+_2kg/M3 بوده و در نمونه های دیگر نیز از جنس فوم پلی استایرن با دانیسته ی 20 +_ 2Kg/M3 هستند. ورق های بیرونی نیز از جنی آلومینیوم، گالوانیزه و آلوزینک می باشند که از دوام بالایی برخوردار هستند.

ویژگی های ساندویچ پانل

این مصالح به علت ویژگی های خاصی که دارد در ساخت و ساز اماکن مختلف کاربرد دارد اما این ویژگی ها چیست؟

مقاومت بالا در برابر تخریب عوامل طبیعی: یک ساختمان خوب و مستحکم باید این توانایی را داشته باشد که در برابر طوفان، زلزله، بادهای شدید، خوردگی مواد، آسیب حشرات موذی، رانش زمین، زنگ زدگی، آتش سوزی مقاومت قابل قبولی از خود نشان بدهد. با توجه به اینکه ساندویچ پانل ها در برابر همه ی این عوامل از خود مقاومت نشان داده بسیار مورد توجه واقع شده اند که با گذشت زمان هیچ تغییری در ساختار آن ها اتفاق نمی افتد.

علت استحکام ساندویچ پانل

نصب آسان: یکی دیگر از گزینه های بسیار مورد توجه که نباید فراموش کرد اجرا و نصب ساندویچ پانل ها در هر موقعیتی امکان پذیر است. کاربران می توانند به سادگی این مصالح را در محل دلخواه شان نصب کنند.

وجود استحکام ساندویچ پانل باعث شده که می توانیم آن ها را در انواع دیواری و سقفی مشاهده کنیم. ساندویچ ها به علت اینکه نمای بیرونی ساختمان را در معرض دید می گذارند براساس سلیقه ی مشتریان در رنگ ها و طرح های مختلف ساخته می شوند. باید به این مسئله توجه داشته که میزان ضخامت و قطر آن ها با یکدیگر متفاوت بوده و براساس نوع سازه و کاربرد آن ساخته می شوند.

کاربرد ساندویچ پانل سقفی

  • مجموعه های ورزشی
  • سقف ساختمان ها و منازل ویلایی
  • سقف سوله های صنعتی و انبارها
  • سقف کانتینرها
  • سقف کانکس های ثابت و متحرک
  • سقف آشیانه هواپیما
  • سقف سیلو

کاربرد ساندویچ پانل های دیواری

  • دیواره انواع سردخانه های ثابت و متحرک
  • دیواره آزمایشگاه ها و اتاق های عمل، ساختمان های پزشکی و بیمارستان ها
  • دیواره انبار ها و سیلو ها
  • دیواره ویلا ها
  • دیواره مجموعه های ورزشی و استخر ها
  • دیوار سازه های صنعتی
  • دیواره کانتینرهای حمل و نقل
  • دیواره کانکس های ثابت و متحرک