فهرست مطالب

روش تولید ساندویچ پانل پلی استایرن

برای آشنایی با روش تولید ساندویچ پانل پلی استایرن باید ابتدا این نوع از ساندویچ پانل را به دقت شناخته بعد به بررسی روش های تولید آن بپردازیم.
ساندویچ پانل پلی استایرن که بهEPS مشهور است به عنوان یکی از انواع مصالح مدرن شناخته شده که بیشترین کاربرد آن در ایجاد هماهنگی و یکپارچه سازی در امور ساختمان سازی به کار می رود.
این متریال در دهه های گذشته دستخوش تغییراتی شده و به همین دلیل کاربردهای جدیدی پیدا کرده است. یکی از کاربرد های جدید آن ساخت ساندویچ پانل های پلی استایرن است که به عنوان یکی از پرکاربرد ترین مصالح شناخته می شود.

طراحی این نوع ساندویچ پانل و استفاده از ورقه های فولاد در دو طرف هسته پلی استایرن باعث شده است که این نوع ساندویچ پانل از مقاومت بالایی برخوردار بوده و در مقایسه با مصالح سنتی از استحکام بالایی برخوردار باشد.

از مزیت های اصلی این نوع ساندویچ پانل می توانیم به قیمت مناسب و مقرون به صرفه ی آن همچنین سادگی اجرا و نصب در کنار سبک وزن بودن و سرعت در انجام پروژه اشاره کنیم.

آشنایی با روش تولید ساندویچ پانل پلی استایرن

روش تولید ساندویچ پانل

در کل روش تولید ساندویچ پانل به دو شکل متفاوت انجام می شود که در ادامه با آن آشنا خواهید شد:

تولید با روش کانتینیوز یا پیوسته: در این روش تولید ساندویچ پانل پلی استایرن مواد های اولیه را با کمک ماشین های صنعتی و رباط های مکانیکی به ساندویچ پانل تبدیل می کنند.

از دیدگاه دیگر می توانیم بگوییم که مواد اولیه ای که شامل ورق های گالوانیزه و هسته ی پلی استایرن است را وارد دستگاه کرده و ساندویچ پانل های تکمیل شده را در قطعات مختلف و براساس سلیقه ی مشتریان تحویل داده شده است.

روش های کانتینیوز چیست؟ برای رسیدن به روش تولید ساندویچ پانل پلی استایرن نیاز به دستگاه های مدرن مخصوص کانتینیوز است. این مدل دستگاه ها نسبت به دیگر روش های تولید تقریبا جدید است. با گذشت زمان این روش بسیار پرطرفدار شده است.

این نوع دستگاه ها شباهت زیادی به دستگاه های تولید پیوسته ی ساندویچ پانل پلی یورتان دارد که از دو ردیف رول باز کن یا رول گیر تهیه شده اند.
این ردیف ها مربوط به ورق های روی پانل و دسته ی دیگر به ورق های زیری مربوط می شوند. در کنار آن ها دستگاه های مورد نظر از دو ردیف غلتک و دستگاه رولفرمینگ تشکیل شده که وظیفه ی آن ها فرم دادن به ورق های زیرین ساندویچ پانل است.
بعد از گذراندن این مراحل به کمک اپراتور های شیت های 2 یا 3 متری ساندویچ پانل را در میان ورق های شکل گیری شده قرار می دهند.

پس از مرحله ی چسب کاری پانل ها به وسیله ی دستگاه به همدیگر چسبیده شده و پرس می شود. در آخرین مرحله نیز پانل ها در اندازه های مختلف بریده می شوند.

ساندویچ پانل پلی استایرن

 

روش ناپیوسته یا دیسکانتینیوز

یکی دیگر از روش تولید ساندویچ پانل پلی استایرن به شکل ناپیوسته است که فرایند تولید در آن به شکل جداگانه انجام می شود. بعد از انجام هر فرایندی پانل ها به مرحله ی دیگری از تولید هدایت می شوند.

همان طور که در ابتدا اشاره کردیم عملیات در این روش تولید ساندویچ پانل پلی استایرن به شکل کاملا مجزا انجام می شود. به این ترتیب که پس از تکمیل هر مرحله نوبت به عملیات مونتاژ می رسد.
ورق های گالوانیزه ای را که در دستگاه رولفرمینگ برش داده اند به ابعاد سفارشی برش می دهند پس از آن نوبت به برش فوم های پلی استایرن است که در ضخامت های مختلف وجود دارند در انتها آن ها را با چسب مخصوص به هم پیوند داده و با دستگاه پرس تحت فشار قرار می دهند.

مزایا و معایب ساندویچ پانل پلی استایرن چیست

روش تولید ساندویچ پانل پلی استایرن

 

 

  • به علت امکان فرایند دیسکانتینیوز می توانیم ساندویچ پانل ها را در چگالی های متفاوت تولید کرد. (۱۵ تا ۲۵ کیلوگرم بر متر مکعب و تا ۳۰ کیلوگرم بر متر مکعب قابل تولید است)
  • این محصول با وجود کیفیت و کاربرد بالایی که دارد از قیمت پایینی برخوردار است.
  • فوم پلی استایرن را می توان در اشکال مختلفی تولید کرد (فوم را بعد از مرحله پخت در قالب هایی تحت پرس بخار قرار می دهند سپس آن را به صورت قالب تولید می کنند در روش دیگر قالب های بزرگ را به کمک المنت برش می دهند.
  • وزن این نوع ساندویچ پانل نسبت به سایر نمونه ها کمتر است.
  • یکی دیگر از مزایای این نوع پانل ها این است که می توانیم ضخامت آن را به شکل میلیمتری تغییر دهیم.

مزیت اصلی ساندویچ پانل پلی استایرن مقرون به صرفه بودن و قیمت پایین آن ها است. سبک وزن بودن آن باعث می شود که در برابر عوامل طبیعی مانند زلزله مقاومت بالایی داشته باشند.
از دیگر ویژگی های آن سرعت بالا در اجرا در انواع پانل های سقفی و دیواری است. با توجه به وزن سبک و حجم کم این پانل ها در برابر ضربه از خود مقاومت بالایی نشان می دهند. از دیگر مزایای آن می توانیم به صرفه جویی در هزینه های آهن آلات و اسکلت بندی فلزی اشاره کرد.

ساندویچ پانل پلی استایرن

معایب ساندویچ پانل پلی یورتان

  • این فوم از پیوستگی کمتری نسبت به فوم پلی یورتان برخوردار است و دلیل آن نیز نوع روش ساخت این ماده است که ذرات آن به صورت گلوله های به هم فشرده تولید میشود .
  • در گذشته این فوم به راحتی تحت تاثیر گرمای شدید یا شعله ی مستقیم مشتعل می شد اما بعد از محرز شدن این مشکل و خطر آن ا فوم پلی استایرن با تغییری که در ساختار مواد اولیه ی آن ایجاد شد تولید می شود.نمونه های کنونی فقط در برابر شعله ی مستقیم جمع میشوند و اصطلاحاً نسوز معرفی می گردند مانند فوم پلی یورتان از خاصیت ضد حریق برخوردار هستند.
  • این نوع ساندویچ پانل نسبت به نمونه های دیگر از فشردگی کمتری برخوردار هستند بنابراین پیشنهاد می شود از آن ها در سازه هایی مانند سردخانه و گرم خانه استفاده نشود و در صورت استفاده از ضخامت های بالا استفاده کنند.