فهرست مطالب

تفاوت ساندویچ پانل پلی یورتان و پلی استایرن

تفاوت ساندویچ پانل پلی یورتان و پلی استایرن

تفاوت ساندویچ پانل پلی یورتان و پلی استایرن چیست؟ در ادامه قصد داریم به این تفاوت ها بپردازیم. در ابتدا باید بگوییم که ساندویچ پانل ها از دو لایه ی فلزی در بیرون و یک هسته یا لایه عایق در قسمت میانی ساخته شده اند.
در ادامه تفاوت ساندویچ پانل پلی یورتان و پلی استایرن باید بگوییم که پانل های پلی یورتان ساخت کشور آلمان هستند که از آن ها در جهت عایق کاری و ساخت و ساز سوله های صنعتی، سالن های ورزشی، ساخت انواع کانکس، همچنین در صنعت پتروشیمی، غذایی و دارویی استفاده می کنند.
جالب است بدانید که ساندویچ پانل های پلی یورتان خود به دو دسته تقسیم می شوند که به پانل هایی با پایه پلی استر و پایه پلی اتر معروف هستند.
نکته قابل توجه اینکه هر دو نوع از جنس پلیمری هستند که در دسته اتری یا استری قرار می گیرند. مواد ساخته شده از پلی استر در برابر کشش و خمش از مقاومت بالایی برخوردار بوده و همچنین در برابر دما و حلال ها نیز بسیار مقاوم است.
از ویژگی های مواد پلی اتر که در ساخت این پانل ها به کار رفته می توانیم به سازگاری این مواد با محیط زیست اشاره کرده که در عین حال فاقد بو بدوده و در برابر هیدرولیز و انقباض مقاوم بوده و در برابر کشش و سایش نیز واکنش خوبی دارد.
در مقایسه ساندویچ پانل های پیش ساخته شده از پلی استر و پلی اتر باید بگوییم که نوع پلی استری در برابر کشش، سایش و عوامل شیمیایی مقاوم بوده این در حالی است که پلی اتر ها از خواص ضد باکتریایی برخوردار بوده و تاثیرات تغییرات دمایی نیز در آن ها کمتر مشاهده می شود.

 

بررسی تفاوت ساندویچ پانل پلی یورتان و پلی استایرن

پلی یورتان

در ادامه تفاوت ساندویچ پانل پلی یورتان و پلی استرن به معرفی هرکدام از انواع پرداخته تا با انواع این پانل ها بیشتر آشنا شویم.
ساندویچ پانل پلی استایرن: این نوع ساندویچ پانل براساس تراکم ذرات موجود در آن و میزان فشردگی که دارد به سه دسته منبسط EPS، فشرده XPSو معمولی تقسیم می شوند. معمولا از این نوع ساندویچ پانل در ساخت سقف و دیوار سرخانه، سوله، کلین روم ها و صنایع کشتی سازی استفاده می شود.
نکته قابل تعمق در ارتباط با ساندویچ پانل های پلی استایرن در این است که نسبت به پلی یورتان از ساختار ضعیف تری برخوردار هستند همچنین به عنوان عایق حرارتی و برودتی مناسب به شمار نمی روند و مکان هایی که عایق بودن در برابر حرارت از اهمیت بالایی برخوردار است از این نوع پانل کمتر استفاده می شوند. اما در عین حال به دلیل دانیسته پایینی که دارند عایق صوتی مناسبی شناخته می شوند.
مهم ترین تفاوت ساندویچ پانل پلی یورتان و پلی استایرن در این است که مدل پلی استایرن از وزن و قیمت کمتری نسبت به مدل پلی یورتان برخوردار است. هر دو نمونه ی این پانل ها در انواع سقفی و دیواری موجود هستند.

 

مقایسه ویژگی ها و تفاوت ساندویچ پانل پلی یورتان و پلی استایرن

 

تفاوت ساندویچ پانل پلی یورتان و پلی استایرن

برای درک بهتر تفاوت ساندویچ پانل پلی یورتان و پلی استایرن قصد داریم به بررسی ویژگی های این دو نوع سازه بپردازیم.
ویژگی ساندویچ پانل پلی یورتان:این نوع پانل ها از دو لایه یا ورق فلزی از جنس آلوزینک یا گالوانیزه ساخته شده اند.
⦁ کارشناسان اعتقاد دارند که ویژگی بارز این نوع پانل ها که فوم یا هسته میانی آن به نحوی است که همه خلل، شکاف و حفره ها را پرکرده و همین امر باعث شده که از مقاومت بالایی برخوردار باشد.
⦁ این نوع ساندویچ پانل دارای انعطاف پذیری بالایی بوده و این قابلیت باعث می شود که در مقابل شکنندگی مقاومت بالایی داشته باشد.
⦁ از دیگر ویژگی های ساندویچ پانل های پلی یورتان خاصیت آنتی باکتریال آن است که در برابر رشد میکروب و قارچ ها همچنین خوردگی توسط حشرات موذی از مقاومت بالایی برخوردار است.
⦁ خاصیت ضد حریق و ضریب انتقال حرارتی پایین در کنار مقاومت بالا در برابر تغییرات محیطی و دمایی از ویژگی های بی نظیر این نوع پانل ها به شمار می رود.
⦁ ضخامت پانل های پلی یورتان 4-15 سانتی متر بوده و چگالی آن 30 الی 1000 کیلو بر متر مکعب است.
⦁ از دیگر ویژگی های ساندویچ پانل پلی یورتان نصب و راه اندازی سریع و ساده ی آن ها است.
⦁ مقاومت این ساندویچ پانل ها در برابر دمای 100 تا 110 درجه گزارش شده است.
⦁ در کنار مقاومت مکانیکی بالا و صرف جویی در هزینه ها و انرژی از ظاهر زیبا و تنوع رنگی بالایی برخوردار است.
ویژگی ساندویچ پانل های پلی استایرن: در ادامه موضوع تفاوت ساندویچ پانل پلی یورتان و پلی استایرن به معرفی ویژگی های پانل های پلی استایرن خواهیم پرداخت.
⦁ اولین ویژگی ساندویچ پانل های پلی استایرن این بوده که این سازه ها بسیار دوستدار طبیعت هستند.
⦁ وزن وقیمت پانل های پلی استایرن نسبت به سایر نمونه ها کمتر است.
⦁ می توان این پانل ها را در ابعاد و ضخامت های مختلفی تولید کرد همچنین امکان ساخت آن ها در رنگ های متفاوت نیز وجود دارد.
⦁ حمل ساده و سهولت در نصب بدون ایجاد ضرر و تخریب
⦁ قابلیت بسیار بالای مونتاژ و دمونتاژ شدن
ضخامت ساندویچ پانل های پلی استایرن بین 5 تا 15 سانتی متر است و چکالی آن ها معمولا بین 15 تا 20 کیلو گرم بر متر مکعب است.

مقایسه معایب ساندویچ پانل های پلی یورتان و پلی استایرن

 

همان طور که به شکل مکرر به تفاوت ساندویچ پانل پلی یورتان و پلی استایرن اشاره کردیم باید بدانید که این سازه ها هر کدام در نوع خود دارای معایبی هستند به عنوان مثال پانل های پلی یورتان مهم ترین عیبی که دارند این بوده که از قیمت بالایی برخوردار هستند و دلیل این مسئله نیز وارداتی بودن این فوم ها است. از دیگر معایب پانل های پلی یورتان تولید گازهای گلخانه ای و آسیب به محیط زیست است.
معایبی که می توانیم برای ساندویچ پانل های پلی استایرن برشماریم شامل ضعف در فشردگی و ساختار ضعیف آن است که مناسب مکان هایی که نیاز به عایق دارند نمی شود.
از دیگر عیوب آن مقاومت بسیار پایین در برابر آتش سوزی و آزاد کردن گاز سیانور در هنگام حریق که موجب مرگ می شود. از دیگر معایبی که بر این سازه ها وارد است جذب نسبتا بالای آب است.