فهرست مطالب

کاربرد ساندویچ پانل در سالن پرورش قارچ

سالن پرورش قارچ

علت کاربرد ساندویچ پانل در سالن پرورش قارچ چیست؟ از ساندویچ پانل ها در کجا می توانیم استفاده کنیم؟آیا تا به حال به موضوع کاربرد ساندویچ پانل در سالن پرورش قارچ فکر کرده اید؟
با توجه به اینکه محیط سالن های پرورش قارچ باید ایزوله باشد و همچنین به راحتی تمیز شده و دارای عایق های رطوبتی و حرارتی باشد استفاده از ساندویچ پانل ها گزینه ی مناسبی است.
در همین راستا سازمان ملی استاندارد ایران در جهت استاندارد سازی سالن های قارچ صنعتی استفاده از پانل های پلی اورتان را به عنوان الگوی استاندارد معرفی کردند.

مشخصات و کاربرد ساندویچ پانل در سالن پرورش قارچ

سالن پرورش قارچ

در ادامه موضوع  باید به این نکته توجه داشته باشید که سالن های قارچ برای پرورش قارچ مناسب نیاز به رطوبت بین 70 تا 90 درصد دارد انتخاب ساندویچ پانل بهترین گزینه است
زیرا ورق های ساندویچ پانل که به عنوان بیرونی ترین لایه ی این سازه ها هستند در تماس با عوامل طبیعی بیرونی همچنین بخار و نفوذ آب بالاترین مقاومت را از خود به نمایش گذاشته و دچار زنگ زدگی نمی شود.

باید این مسئله را به یاد داشته باشید که پانل انتخاب شده دارای چگالی و دانیسته مناسب باشد.

فراموش نکنید که ضخامت برای ساندویچ پانل های سالن  قارچ یک موضوع بسیار مهم و حیاتی است باید پانل هایی را انتخاب کنید که دارای ضخامت 7 سانتی متری باشند.

برای جلوگیری از هدر رفتن انرژی سالن سقف را به شکل دو طبقه طراحی می کنند که در بیرون به شکل شیب دار بوده و در قسمت داخلی سالن به صورت سقف بدون شیب است این عملکرد باعث می شود که از تابش مستقیم نور آفتاب و بارش باران به داخل سالن جلوگیری شود.

نکات مهم در رابطه با طراحی سالن قارچ با ساندویچ پانل ها

سالن پرورش قارپ

در ادامه کاربرد ساندویچ پانل باید مواردی را رعایت کرد تا به استاندارد های مورد نظر در پرورش قارچ دست پیدا کنید.

شکل ظاهری سالن: سالن های پرورش قارچ به شکل معمول به صورت مستطیل هستند با استفاده از ساندویچ پانل در طراحی این سالن ها لوله ها و مجاری بدون انحنا و پیچ خوردگی هستند
و این امر باعث می شود که محیط داخلی سالن به راحتی حالت یکنواخت به خود بگیرد و تنظیم آن چندان مشکل نباشد.
می توانید سقف ها را به صورت صاف و منحنی طراحی کنید که هرکدام در جای خود مزایای خاصی را دارند سقف های منحنی باعث می شوند که هوا به خوبی در محیط جریان داشته باشد و هوای راکد ایجاد نشود، سقف های صاف نیز از چکه کردن بخار آب ناشی از میعان و کاهش دما جلوگیری می کنند.

عایق بندی سالن: یکی از مهم ترین علل کاربرد ساندویچ پانل در سالن پرورش قارچ عایق بندی مناسب فضا است.
ساندویچ پانل ها این امکان را ایجاد می کنند که عایق بندی سالن در حد استاندارد بوده و هزینه های ناشی از کنترل دما به میزان قابل توجه ای کاهش پیدا کند.
با استفاده از فولاد گالوانیزه و آلوزینک در طراحی و ساخت ساندویچ پانل ها همچنین ترکیب های پوشش آلی این سازه ها به آسانی نیاز های سالن های قارچ را برطرف خواهند کرد.

دیوارهای سالن: بهتر است دیوارهای سالن پرورش قارچ از پانل های دوبل ساخته شده باشد تا بدین شکل در بین دیوارهای سالن های کنار هم فاصله ایجاد شود اما بعلت ارزان تمام شدن کار معمولا دیوارها با همدیگر مشترک است.
ساختار گالوانیزه استیل ساندویچ پانل ها  در سالن های پرورش قارچ باعث می شود که محیط در برابر گرما، سرما، رطوبت و آلودگی مقاومت بالایی دارد،
ساختار گالوانیزه یا آلوزینک ساندویچ پانل ها باعث می شود که تبادل و خروج هوای گرم و سرد در بین سالن ها به خوبی انجام بگیرد این ساختار به عنوان یک پوشش و محافظ عمل می کند.

طراحی درب و پنجره و منافذ سالن ها: ساندویچ پانل های به کار رفته برای ساخت درب از آلومینیوم یا آهن گالوانیزه ساخته می شوند این درب ها به شکل لولایی طراحی شده و باز و بسته شدن آن ها به راحتی انجام می گیرد.
درب ها در قسمت های پشتی به صورت کشویی طراحی شده بهتر است قابلیت باز و بسته شدن از بیرون و داخل را داشته باشند تا در مواقع لزوم به عنوان درب های اضطراری عمل کنند.

ویژگی های استفاده از ساندویچ پانل در سالن های قارچ

اولین گزینه در رابطه با کاربرد ساندویچ پانل در سالن قارچ این بوده که هزینه ها به شکل قابل توجه ای پایین آمده و سرعت کار تا حد زیادی بالا می رود.
سرعت ساخت سالن ساندویچ پانل در مقایسه با مصالح سنتی به شکل قابل توجه ای سریع است. محیط داخلی سالن های قارچی که از ساندویچ پانل ساخته می شوند به راحتی قابل شستشو و ضدعفونی است.
از دیگر مزایای کاربرد ساندویچ پانل در سالن پرورش قارچ این است که این سازه ها مانع بسیار قوی در برابر ورود حشرات موذی و رشد میکروب ها است.
ساندویچ پانل با هر نوع محیط زیست و اقلیم آب و هوایی سازگار است و افراد می توانند در هر منطقه با هر شرایط اقلیمی سالن های پرورش قارچ با بازده مناسب داشته باشند.

این سازه ها علاوه بر عایق بودن در برابر سرما و گرما به عنوان عایق صوتی مناسب نیز شناخته می شوند همچنین در برابر آتش سوزی از مقاومت بالایی برخوردار هستند.
مهم ترین ویژگی کاربرد ساندویچ پانل در سالن پرورش قارچ صرفه ی اقتصادی و کاهش هزینه ها است.

جنس مناسب ساندویچ پانل در سالن قارچ چیست

در ادامه کاربرد ساندویچ پانل در سالن پرورش قارچ باید گفت جنس ساندویچ پانل ها باید از ساختاری کامپوزیتی که از دو لایه خارجی و فوم میانی آن تشکیل شده باشد.
فوم میانی یا هسته این پانل ها معمولا از جنس پلی یورتان، پشم سنگ، پشم شیشه، پلی استایرن یا اکس پی اس است اما سوال اینجاست فوم مناسب برای پانل های سالن های پرورش قارچ چیست .
مناسب ترین گزینه برای اجرای این پروژه ها فوم پلی یورتان است که ضخامت آن می تواند بین 5،6، 7 متغیر است.