فهرست مطالب

کاربرد ورق پلی کربنات چیست

 

ورق پلی کربنات به عنوان زیر شاخه ی پلیمرهای ترموپلاستیک شناخته می شوند که مهم ترین کاربرد آن ها در صنایع شیمیایی است. این ورق شفاف از نوعی متریال سخت انتخاب شده است که به عنوان یک جایگزین مناسب برای شیشه ها در قسمت های مختلف ساختمان ها یا سازه های مختلف به کار می روند.
ورق پلی کربنات برای نخستین بار توسط دکتر دانیل فکس در کمپانی جنرال الکتریک قرار گرفته است و پس از آن وارد بازار کار شده است.
ورق های پلی کربنات در رنگ های متنوع وجود دارد، این ورق ها در برابر نور خورشید بسیار انعطاف پذیر بوده و از دیگر ویژگی های بارز آن مقاومت آن در برابر اشعه ی ماوراء بنفش است.
ورق های پلی کربنات را به اسامی دیگر نیز شناخته می شود که عبارتند از: لکسان (Lexan)، ماکرولو (Macrolon)، مرلون (Merlon) است. این ورق ها در برابر عوامل طبیعی از مقاومت بالایی برخوردار هستند. این ورق ها به عنوان عایق صوتی بسیار مناسبی بوده که از انتقال سروصدا جلوگیری می کند. به همین علت این ورق ها در صنایع زیادی کاربرد دارند.

پلی کربنات

معرفی و مشخصات  ورق پلی کربنات

 

ورق پلی کربنات به چند دسته مختلف تقسیم کرد که شامل : 2 یا چند جداره ی ساده، مثلثی و لانه زنبوری از نظر رنگ این سازه ها در رنگ های متنوعی نظیر دودی، برنزی، شیری، آبی، شفاف، سبز و زرد هستند. ورق های پلی کربنات در ضخامت های ۲ ۴ ۶ ۸ ۱۰ ۱۲ ۱۴ ۱۶ علاوه بر سبک بودن از قابلیت ضد حریق و مقاومت بالا در برابر سرما و گرما برخوردار است. این ورق ها بسیار سبک بوده و برخی از انواع آن نیز خاصیت ضد گلوله دارند.

معمولا این ورق ها را برای ساخت گلخانه ها سقف پل های هوایی و استخرها همچنین ساختمان ها و مکان هایی که نیاز به حفاظ دارند.

کاربرد ورق پلی کربنات چیست

ساندویچ پانل های ساخته شده از ورق پلی کربنات یکی از انواع این سازه ها هستند که با استفاده از این ورق ها ساخته شده اند. همان طور که می دانید فناوری ساخت ساندویچ پانل ها در سال های اخیر پیشرفت داشته و امروزه تولید کنندگان این مصالح به تولید نسل جدیدی از این پانل ها دست یافته است. یکی از ویژگی های بارز ساندویچ پانل های پلی کربنات شفافیت بالای آن ها است که باعث می شود در ساختمان هایی به کار بروند که به نور طبیعی نیازمند هستند. این نوع ساندویچ پانل ها که به لانه زنبوری نیز شهرت دارند که با ترکیب مواد مختلف هسته و پوسته ساخته می شوند. در کل زمانی که در همه پروژه هایی که نیاز به عناصر ساختمانی شفاف وجود داشته باشد از این نوع ساندویچ پانل استفاده می شود.از دیگر ویژگی های بارز این پانل ها این بوده که از لحاظ کاربردی و زیست محیطی اهمیت زیادی دارند.

کاربرد ساندویچ پانل ساخته شده از ورق پلی کربنات

 

مزایایی ساندویچ پانل ساخته شده از ورق پلی کربنات:

یکی از مزایای این ساندویچ پانل ها استفاده از آن ها به عنوان سقف شیشه ای است که احتیاج به حفاری نصب ندارد.

وجود سیستم چفت و بست باعث شده که انعطاف پذیری بالایی داشته باشد و از دوام و ماندگاری بالایی برخوردار باشد.

ساندویچ پانل های ساخته شده از ورق پلی کربنات نسبت به فولاد از انعطاف پذیری بالایی برخوردار است. یکی از مهم ترین ویژگی های ساندویچ پانل ها پلی کربنات این بوده که از استاندارد های جهانی برخوردار است. می توانید ساندویچ پانل های لانه زنبوری را با انواع پانل ها ترکیب کنید. ساندویچ پانل های ساخته شده از ورق پلی کربنات قابلیت تحمل نور طبیعی تا 33 درصد را دارند. این پانل ها می توانند تا 10 سال در برابر از دست دادن انتقال نور و اثرات زردی مقاومت تضمین شده داشته باشد.

این نوع ساندویچ پانل به علت ضخامت بالایی که دارد همچنین ساختار چند سلولی آن امکان استفاده از آن در سقف های شیب دار در ساختمان های صنعتی هستند که عایق حرارتی مناسبی را ارائه می دهند.

معرفی انواع ورق پلی کربنات

کاربرد ورق پلی کربنات چیست

  • ورق های چند جداره (هالو)
  • ورق های موجدار (کروگیت)
  • ورق های طرح دار
  • ورق های تخت
  • طرح سفال
  • رول

هر کدام از انواع ورق های پلی کربنات دارای کاربردی هستند که در ادامه به اختصار به معرفی آن ها می پردازیم. ورق چند جداره پلی کربنات به این دلیل که در بین لایه های آن هوا موجود است می تواند به عنوان یک عایق مناسب باشد و جایگزین شیشه بوده که استفاده از آن باعث صرفه جویی در انرژی می شود.

ورق های هالو که به چند جداره شهرت دارند که از ساختاری x شکل و استحکام بسیار بالایی برخوردار است. معمولا ورق های این نوع دو یا سه جداره هستند و در برابر عواملی مانند تگرگ، بار برف و غیره از تحمل بالایی برخوردار است. ورق های سفالی به علت ظاهر بسیار زیبایی که دارند در نمای ساختمان ها به کار می رود این ورق ها را نتیجه ی تحقیقات مهندسی پلیمر می دانند. از این نوع ورق پلی کربنات با اکریلیک ترکیب شده و همین امر باعث دوام و پایداری بالای آن شده همچنین از این ورق ها در ویلاها و خانه باغ ها،  سقف ها و شیروانی ها استفاده می شود.

کاربرد ورق پلی کربنات در مکان های مختلف

  • ساندویچ پانل های ساخته شده از ورق پلی کربنات علاوه به کاربرد در ساخت و ساز در موارد دیگری نیز کاربرد دارند مانند دیوارهای داخلی، گلخانه ها، پانل های نیم ساخته برای طراحی، پانل های تابلو روز همچنین در استفاده از آن در سایر مواردی که به مواد سبک نیاز است از این سازه ها بهره می گیرند.
  • مسیرهای سرویس های بهداشتی، محل عبور در فرودگاه ها،
  • قابل استفاده در بانک ها، گالری های طلا و جواهر ، موزه ها، نمایشگاه ها
  • ایجاد سقف های کاذب و پارتیشن بندی، پوشش سقف گلخانه و استخرها
  • این نوع ورق ها دارای مواد رادیو اکتیو و آزبست نبوده به همین دلیل امکان بازیافت و بازگشت آن ها به طبیعت وجود دارد.
  • قابل استفاده در فضاهای تجاری، ایستگاه های قطار، اتوبوس، مترو،.
  • استفاده از آن ها در بیمارستان و پارکینیگ ها