فهرست مطالب

ساندویچ پانل ها عایق صوتی هستند

ساندویچ پانل ها عایق صوتی هستند و به اکوستیک نیز معروف است. از ساندویچ پانل عایق صوتی معمولا برای ساختن سازه هایی کاربرد دارند که از لحاظ کنترل آلودگی صوتی حائز اهمیت هستند.
در حال حاضر با افزایش جمعیت و رشد شهر نشینی همچنین کمبود فضا و کاهش متراژ فضای زندگی افراد و ساختمان ها تراکم نیز افزایش داشته است.
این عوامل همه دست به دست هم داده تا آلودگی صوتی را به یک معضل بزرگ تبدیل کند. امروزه شاهد این امر هستیم که افرادی که به ساخت و ساز مشغول هستند برای ساخت واحد های صنعتی، آموزشی، مسکونی و اداری دنبال راه حلی هستند تا آلودگی صوتی را کاهش بدهند.

ساندویچ پانل ها دسته ای از مصالح مدرن هستند که از ویژگی های متعددی برخوردار هستند یکی از مشخصه های آن ها نیز این موضوع است که ساندویچ پانل عایق صوتی هستند.
ساندویچ پانل عایق صوتی یا اکوستیک نسل جدید این سازه ها است که از طراحی ویژه ای بهره مند شده و باعث می شود که انتقال صدا در هنگام استفاده از آن ها کمتر باشد.

ساندویچ پانل عایق صوتی چیست

ساندویچ پانل عایق صوتی همان طور که در بالا اشاره کردیم به اکوستیک نیز معروف است. طراحی آن ها به نحوی بوده که در برابر صداهای مزاحم از ایمنی و مقاومت بالاتری برخوردار باشند.
نکته مهمی که در این مسئله وجود دارد ایجاد چنین قابلیت و ویژگی باعث شده که بتوانیم از آن در محیط های پر رفت و آمد و پرسرو صدا استفاده کنیم و همچنان آرامش داشته باشیم.
همان طور که بارها اشاره کرده ایم ساندویچ پانل ها در برابر رطوبت، حرارت و عوامل طبیعی همچنین آتش سوزی عایق هستند ساندویچ پانل های عایق صوتی نیز در برابر صدا عایق بوده و از مقاومت بالایی برخوردار هستند.
این خصوصیت را اکوستیک می نامند که مفهوم آن این بوده که این پانل ها اجازه ورود صدا را به بخش داخلی ساختمان ها نمی دهند.

از ساندویچ پانل عایق صوتی معمولا در اماکنی استفاده می کنند که متراژ کم بوده اما تردد و تراکم جمعیت در این محیط ها زیاد است مانند ورزشگاه ها، ادارات، آموزشگاه موسیقی و غیره که با توجه به تراکم کارمندها فضا نسبتا محدود است.

ویژگی های ساختاری ساندویچ پانل عایق صوتی

با توجه به اینکه ساندویچ با عنوان مصالح و پوشش جدید در امر ساختمان سازی برای ساخت ساختمان های پیش ساخته مانند سردخانه ها، واحد های صنعتی، سوله ها و ویلاها به کار می رود.
ساندویچ پانل عایق صوتی با استفاده از یک کامپوزیت ساخته شده که از سه لایه تشکیل شده است. این سازه ها از دو ورقه تحتانی و زیرین از جنس آلیاژ گالوانیزه و هسته ی میانی آن از فوم ساخته شده است.
ورقه ی کامپوزیت که در ساختار ساندویچ پانل عایق صوتی استفاده می شود علاوه بر خاصیت اکوستیکی از عایق رطوبتی و حرارتی برخوردار است.
برای اینکه خصوصیات عایق صوتی در پانل ها به وجود بیاورند از موادی مانند پلی اورتان، پلی استایرن و پشم سنگ استفاده می کنند. پانل های عایق صوتی قابلیت این را داشته که در سقف و دیوار بناها به کار گرفته شوند. یکی از دلایلی که این سازه ها عملکرد موفقی دارند و امکان تخصصی سازی برای کاربردهای متفاوت را دارند.

ساندویچ پانل عایق صوتی از لحاظ عملکردی چه مکانیسمی دارند

فرایند کنترل صدا توسط ساندویچ عایق صوتی یا اکوستیک به این شکل بوده که صداهای بیرونی به اولین لایه یعنی ورقه ی گالوانیزه برخورد می کند در صورتی که صدا از شدت زیادی برخوردار باشد با مانعی مانند پشم سنگ در لایه ی میانی برخورد می کند.
در صورت این اتفاق صدا در برخورد با فوم از بین رفته و به داخل نفوذ نمی کند. در صورتی که صداها از فرکانس بالایی برخوردار باشند و قدرت عبور از فوم ها را داشته باشند پس از برخورد با لایه گالوانیزه ی دوم به سمت فوم های میانی پانل ها برمی گردد.

قیمت ساندویچ پانل عایق صوتی

در ارتباط با قیمت ساندیچ پانل ها باید بگوییم که در مقایسه با مصالح سنتی این سازه ها از قیمت مناسبی برخوردار هستند.
اما ساندویچ پانل ها نیز در قیمت با همدیگر متفاوت هستند هر چقدر هزینه ها برای ساخت این سازه ها بیشتر باشد مطمئنا پانل ها از کیفیت بیشتری برخوردار بوده همچنین از دوام استحکام بیشتری در مقابل عوامل طبیعی بهره مند هستند.
در ارتباط با ساخت ساندویچ پانل عایق صوتی نباید تنها مسئله ی عایق صوتی بودن را مد نظر قرار داد بلکه باید از جنبه های دیگر باید مورد توجه قرار بگیرند این است که این پانل ها در درجه ی اول به عنوان ادوات ساخت و ساز محسوب می شوند بنابراین باید از دوام و استحکام بالایی در برابر انواع فشارها برخوردار باشند. پس از آن باید عایق بودن در برابر اصوات را مورد توجه قرار داد.

استفاده از مواد با کیفیت باعث می شود تا مقداری قیمت پانل ها افزایش پیدا کند اما از سویی دیگر کاربران می توانند نسبت به ایمنی و استحکام همچنین مقاومت این سازه ها اطمینان زیادی حاصل کنند.
هنگام انتخاب و سفارش انواع ساندویچ پانل ها بهتر است از برندهای معتبر انتخاب کنید تا در مدت زمان طولانی تری دوام داشته باشد.

علت استفاده از ساندویچ پانل اکوستیک چیست

طراحی منحصر به فرد این نوع ساندویچ پانل به شکلی است که ورقه ی گالوانیزه ی اول به شکل پانچ یا سوراخ دار طراحی شده است اما لایه دوم گالوانیزه به شکل سالم بوده بهترین گزینه برای هسته یا فوم میانی این نوع ساندویچ پانل ها فوم پشم سنگ است.
زیرا لایه پشم سنگ می تواند مانع ارتعاشات و بازتاب صدا شود. ساختار این پانل ها بهترین گزینه برای جلوگیری از سروصدا هستند افرادی که نسبت به صداها حساس هستند می توانند از این پانل ها استفاده کنند این پانل به علت سوراخ هایی که در بدنه ی آن ها وجود دارد گزینه ی مناسبی برای مناطق گرم و مرطوب نیستند.

مزایایی که می توانیم برای ساندویچ پانل عایق صوتی یا اکوستیک قائل شویم عبارتند از

مقاومت بالا در برابر آتش سوزی

وزن کم و قابلیت حمل آسان

کاهش هزینه ها

عایق مناسب برای صدا و حرارت