فهرست مطالب

مقایسه ساندویچ پانل های پلی یورتان و پشم سنگ

پشم سنگ

درباره مقایسه ساندویچ پانل های پلی یورتان و پشم سنگ چه می دانید؟ همان طور که می دانید ساندویچ پانل ها به عنوان مصالح مدرن و نوین هستند که در سال های گذشته از محبوبیت بالایی برخوردار بوده اند.
ساندویچ پانل ها در انواع مختلفی وجود دارد که هرکدام ویژگی های خاص خود را دارند. برای آشنایی بیشتر قصد داریم در این مبحث به مقایسه ساندویچ پانل های پلی یورتان و پشم سنگ بپردازیم.

بررسی ساندویچ پانل های پلی یورتان و پشم سنگ

برای درک بیشتر تفاوت های موجود میان ساندویچ پانل ها با ما همراه باشید تا به مقایسه ساندویچ پانل های پلی یورتان و پشم سنگ بپردازیم.

ویژگی های ساندویچ پانل پلی یورتان: ساندویچ پانل های پلی یورتان از دیرباز تا به امروز مورد استفاده ی کاربران در امور ساخت و ساز بوده است. ساندویچ پانل پلی یورتان به عنوان یکی از پرکاربردترین سازه های پیش ساخته است که با عنوان کامپوزیت نیز شناخته می شوند.
این پانل ها از دو ورقه ی فلزی بیرونی که از خاصیت ضد زنگ و ضد خوردگی برخوردار هستند به همراه یک فوم یا هسته ی سخت میانی تشکیل شده است. ماده ی تشکیل دهنده ی این فوم ها به شکل ترکیبی بوده که از دو ماده ی ایزوسیانات یا پلی یول تشکیل شده است.

ساندویچ پانل پشم سنگ
این مصالح از خواص بالای ضد حریق برخوردار است. فوم های پلی یورتان را می توانید به دو شکل مختلف در بازار مشاهده کنید که نوع اول با عنوان فوم پاششی و نوع دوم به شکل عایق بوده که مهم ترین ویژگی آن جلوگیری از اتلاف انرژی است.

ویژگی های ساندویچ پشم سنگ: ساندویچ پانل های پشم سنگ یکی از مقاوم ترین انواع ساندویچ پانل هستند که قابلیت های بالایی داشته و به همین علت در صنایع نظامی و دفاعی کاربرد زیادی دارند.
در صورتی که پروژه ی در دسته امنیتی قرار بگیرد ساندویچ پانل های پشم سنگ بهترین گزینه هستند. این نوع ساندویچ پانل از چگالی 100 تا 110 کیلوگرم بر متر مربع برخوردار هستند و همچنین از ضخامت بالای 5 تا 25 سانتی متری متغیر هستند.

در مقایسه ساندویچ پانل های پلی یورتان با پشم سنگ باید گفت که پانل های پلی یورتان از وزن بسیار سبکی برخوردار بوده و به عنوان عایق های بسیار مقاوم در برابر ورود رطوبت و جریان هوا هستند این سازه ها را به علت انعطاف پذیری بالای آن ها به عنوان گزینه های مناسب برای عایق های بسیار قدیمی استفاده می کنند.

ساندویچ پانل پلی یورتان
در کنار وزن کمی که دارند از استحکام و عمر مفید بالایی برخوردار هستند. همچنین خاصیت ضد آب داشته و در برابر خوردگی و رشد باکتری ها، حشرات و قارچ ها از مقاومت بالایی برخوردار هستند.

در مقابل ساندویچ پانل های پشم سنگ قرار دارند که این نوع ساندویچ پانل از الیاف پشم سنگ ساخته شده و برجسته ترین ویژگی که دارند خاصیت ضد حریق بودن آن ها است که در برابر آتش سوزی از خود مقاومت بالایی نشان می دهند.
این نوع ساندویچ پانل از نمونه های بسیار مناسب بوده و از قیمت پایینی برخوردار است این مصالح دارای ضریب هدایت حرارت پایین هستند همچنین در برابر حرارت مقاومت بی نظیری داشته و از چسبندگی فوق العاده ای برخوردار است به همین دلیل به عنوان بهترین گزینه برای ساخت کوره های گوناگون به شمار می روند زیرا از خاصیت نسوز بودن در دمای بالایی برخوردار است.

 

در ادامه مقایسه ساندویچ پانل های پلی یورتان و پشم سنگ به بررسی معایب این دو مصالح خواهیم پرداخت. ساندویچ پانل های پلی یورتان معایب خاص خود را دارند که یکی از وجود فوم پلی یورتان است که از قیمت بالایی برخوردار است و علت این امر نیز وارداتی بودن این ماده می باشد.
این نوع پانل را معمولا برای محیط های مرطوب و مکان هایی که برودت آن ها بالاست مناسب نمی باشد. در حقیقت علت این امر را هزینه ی بالای آن ذکر می کنند. این فوم ها از نظر تولید ذز ضخامت های متنوع دچار محدودیت هستند.

با توجه به اینکه ساندویچ پانل های پشم سنگ از قیمت مناسبی برخوردار هستند اما از طول عمر کمی برخوردار هستند همچنین امکان نفوذ آب به درون آن ها وجود داشته که باعث تخلخل در این مصالح می شوند. نفوذ آب و حرارت باعث می شود که ضریب هدایتی در این سازه ها بالا برود.
از دیگر معایبی که برای این نوع پانل ها می توانیم ذکر کنیم پایین بودن پیوند مولکولی آن ها است که به علت ساختار این سازه ها اتفاق می افتد.

ساندویچ پانل پلی یورتان

کاربرد ساندویچ پانل ها در پروژه های مختلف

ویژگی های برجسته ساندویچ پانل:

خاصیت عایق حرارتی عالی
پردازش مقرون به صرفه
مقاومت شیمیایی و بیولوژیکی
سبک وزن و با دوام
نصب سریع و آسان
ویژگی های زیبا و زیبا
شدت بالا و سختی زیاد
جاذب غیر آب
مقاومت در برابر سرما و گرما
ثبات ابعادی

کاربرد ساندویچ پانل:
کارخانه ها
نمایشگاه ها و دفاتر تجاری
انبارها
مراکز توزیع
چوب لباسی هواپیما و امکانات ورزشی محصور
رستوران ها و مدارس
پایانه های فرودگاه
موزه ها و تئاترها
مراکز خرید و سوپرمارکت ها / هایپرمارکت ها
پارتیشن های دیوار داخلی

نصب سریع و آسان

برخلاف سیستم های سنتی ، ساندویچ پانل های ساخته شده با خط پیوسته کاملاً سازگار و آماده جمع آوری قطعاتی هستند که در ابعاد ، انواع عایق و رنگ های مورد نیاز بر اساس ساختار تأسیسات شما تهیه می شوند ، با مهندسی و فرآیندهای کنترل کیفیت که قبلاً در کارخانه انجام شده است.

نصب ساندویچ پانل بسیار ساده صورت می گیرد این مصالح را می توانیم در مقیاس های گسترده به راحتی به کار بگیریم.
با توجه به سبک بودن این سازه ها حمل و نقل آن ها به سادگی صورت گرفته و نیاز به نیروی انسانی متخصص ندارد می توانیم برای حمل و نصب پانل ها از تجهیزات مخصوص حمل و نقل مانند بالابرهای مکانیکی بهره بگیریم که این موضوع باعث صرفه جویی در زمان می شود.

یکی دیگر از مزایایی استفاده از ساندویچ پانل ها عایق بندی حرارتی و برودتی این سازه ها است. با توجه به وزن سبکی که این مصالح مدرن دارند از مقاومت بالایی در برابر عوامل طبیعی و ضربه ها ابرخوردار هستند .