فهرست مطالب

برتری ساندویچ پانل نسبت به مصالح سنتی

 

عوامل برتری ساندویچ پانل نسبت به مصالح سنتی چیست؟ با توجه به اینکه ساندویچ پانل ها نه تنها برای ساخت و ساز های مدرن بلکه برای بازسازی اماکن قدیمی نیز استفاده می شوند.
ساختار منحصر به فرد این مصالح مدرن باعث برتری آن به سایر مصالح سنتی است.
ساندویچ پانل ها از یک هسته ساخته شده اند که تراکم آن پایین بوده و قسمت های بیرونی آن ها از ورق های فلزی ساخته می شوند.
با توجه به مزایا و ویژگی هایی که ساندویچ پانل ها دارند خیلی سریع در زمینه ی ساخت و ساز به محبوبیت جهانی دست یافتند.

8 عامل برتری ساندویچ پانل بر مصالح سنتی

برتری ساندویچ پانل

عوامل موثر در برتری ساندویچ پانل بر مصالح سنتی را می توان مواردی مانند چند منظوره بودن، زیبایی، قابل اعتماد بودن و مواد با کیفیت به کار رفته در این سازه ها را برشمرد.
در حال حاضر شاهد این هستیم که ساندویچ پانل ها یکی از مهم ترین عناصر ساختمان سازی به شمار می روند و تر آن ها می توانیم در ساخت انواع سازه های اقتصادی و صنعتی، مراکز پزشکی،مجتمع های بزرگ بازرگانی و خانه های آپارتمانی استفاده کرد.

سبک سازی: یکی از مهم ترین عوامل برتری ساندویچ پانل بر مصالح سنتی سبک سازی این سازه ها است. به علت استفاده از مواد سبک در ساخت هسته ی ساندویچ پانل ها این سازه ها  قابلیت این را دارند که ساختمان هایی با وزن کم را ایجاد کنند.
به عنوان مثال می توانیم بگوییم که دیوارهایی که از آجر یا سیمان ساخته شده اند در مقایسه با دیوارهای ساخته شده  با ساندویچ پانل 50 برابر سنگین تر هستند.

ساندویچ پانل ها در کنار سبکی فوق العاده ای که دارند از مقاومت و استحکام بسیار بالایی برخوردار هستند و در برابر انواع ضربه ها و فشارها دوام خوبی دارند.
از دیگر ویژگی های ساندویچ پانل ها این بوده که نسبت به چوب از مقاومت بالاتری برخوردار بوده و قابلیت جذب نیروی وارده به خود را دارد.
این ویژگی ها باعث می شود که از این سازه ها در ساخت سقف و دیوارهای کاذب استفاده کرد.

برتری ساندویچ پانل نسبت به مصالح سنتی

 

ایمنی در سازه: یکی دیگر از گزینه های برتری ساندویچ پانل نسبت به مصالح سنتی قابلیت ایمن سازی این مصالح است.
ساندویچ پانل ها این قابلیت را دارند که در برابر عوامل محیطی مخرب نظیر زلزله ، آتش سوزی و ….. مقاومت بالایی نشان بدهند.
وزن پایین و سبک انواع پانل های دیواری و سقفی موجب سبک سازی ساختمان ها در فونداسیون و کل سازه می شود که این امر باعث می شود که خسارات ناشی از زلزله تا حد زیادی کاهش پیدا کند.

مقاومت در برابر خوردگی: از دیگر عوامل برتری ساندویچ پانل نسبت به مصالح سنتی به شمار می رود. مقاومت در برابر خوردگی شامل مقاومت در برابر عوامل خورنده نظیر رطوبت هوا و هر شرایط محیطی که باعث این حالت می شود.
در مقایسه با دیوارهای بتنی این سازه ها از موقعیت مناسبی برخوردار هستند. این ویژگی باعث می شود که هزینه های تعمیر و نگهداری بسیار کاهش پیدا کند.
برای درک بهتر به این مثال توجه کنید در صورتی که سقف ساختمان مورد نظر از ساندویچ پانل ساخته شده باشد در هنگام آسیب دیدگی شما می توانید قطعه ی مورد نظر را با یک نمونه ی نو و سالم آن تعویض کنید.

هزینه ی این جا به جایی در مقایسه با تعمیر سقف های ساخته شده با مصالح سنتی بسیار ناچیز است.

عدم پوسیدگی در ساندویچ پانل ها باعث می شود که از نظر بهداشتی این مصالح قابل اعتماد باشند و در برابر تجمع میکروب از خود مقاومت نشان بدهند به همین علت ساندویچ پانل ها یک گزینه مناسب برای ساخت کلین روم ها هستند.

برتری ساندویچ پانل بر مصالح سنتی

سرعت حمل و نصب آسان: شاید مهم ترین دلیل برتری ساندویچ پانل نسبت به مصالح سنتی این مسئله باشد.
در صورتی که برای حمل و نقل و نصب این سازه ها براساس قوانین عمل کنید ساندویچ پانل ها به عنوان بهترین گزینه در این زمینه به شمار می روند.
سرعت در نصب و حمل و نقل آسان همچنین نصب ساده در ارتفاعات بالا ارزش ویژه ای به این مصالح مدرن بخشیده است.

صرفه جویی در هزینه ها: شما با استفاده از این پانل ها می توانید در هزینه های ساخت پی و اسکلت نهایت صرفه جویی را داشته باشید علت این امر نیز وزن بسیار پایین دیوارها و سقف ساخته شده از ساندویچ پانل است.

قیمت تمام شده ساندویچ پانل :وجود سرعت در حمل و نصب سریع و آسان ساندویچ پانل ها باعث می شود که تا حدود زیادی در هزینه ها و قیمت پروژه های ساخته شده با ساندویچ پانل کاهش داشته باشد
براساس برخی برآورد ها کاربرد ساندویچ پانل در پروژه ها بسته به نوع پانل ها در حدود 30 تا 50 درصد از هزینه های ساخت را کاهش می دهد.
با توجه به اینکه مصالح سنتی به شکل ترکیبی استفاده می شوند و استفاده از آن ها هزینه های بالایی خواهد داشت،
ساندویچ پانل ها مصالح آماده ای هستند که نیاز ندارند با دیگر مصالح ترکیب شوند و همین ویژگی باعث  برتری ساندویچ پانل نسبت به مصالح سنتی می شود.

قابلیت بازیافت: از پانل ها به علت روشی که در ساخت این مصالح به کار می رود و مواد تشکیل دهنده ی آن ها می توانیم از ساندویچ پانل های کهنه پس از انجام مراحل بازیافت دوباره در صنایع استفاده کنیم.
با توجه به قیمت این پانل ها این مسئله از نظر صرف هزینه ها بسیار مقرون به صرفه خواهد بود.

عایق صوتی و حرارتی: استفاده از عایق های صوتی و حرارتی باعث تحولات شگرفی در صنعت ساخت و ساز شده است.
انواع مختلف ساندویچ پانل ها با داشتن هسته هایی که از فوم های عایق ساخته شده اند باعث می شوند که از اتلاف انرژی پیشگیری شود.
در ساختمان هایی که با مصالح سنتی ساخته می شوند برای جلوگیری از اتلاف انرژی از عایق های صوتی و حرارتی همین طور عایق پشم و شیشه استفاده می کنند.

با توجه به این رویکرد ساندویچ پانل در این مورد هم بر مصالح سنتی برتری دارند. مدل های پیش ساخته مانند ساندویچ پانل هایی با هسته ی پلی یورتان، پلی استایرن و پشم شیشه باعث می شود از اتلاف دما و نفوذ گرما، سرما و اصوات به داخل ساختمان ها جلوگیری می کند.