فهرست مطالب

انواع یونولیت ساختمانی

همانطور که می دانید یونولیت ماده ای سبک و معمولاً سفید است و این محصول عمدتاً برای بسته بندی و عایق کاری ساختمان ها استفاده می شود. در واقع، یونولیت، فوم یا ورق های سقف امروزه مصالح ساختمانی اساسی محسوب می شوند. زیرا این پلیمر یک عایق رطوبت، صوت و حرارت است که در قسمت های مختلف ساختمان استفاده می شود. به خصوص در مناطق مرطوب با هوای همیشه بارانی، استفاده از انواع یونولیت می تواند نقطه مثبتی در پیکربندی ساختمان باشد. در این مقاله به بررسی کاربرد انواع ساختمانی یونولیت یا فوم می پردازیم و کاربرد هر کدام را مورد بحث قرار می دهیم.

نصب یونولیت در ساختمان

انواع سازه های یونولیت

1. یونولیت فشرده
یونولیت فشرده یکی از انواع یونولیت است که به دلیل فشرده شدن مواد تشکیل دهنده آن و قرار گرفتن در قالبی که شکل نهایی خود را می دهد وزن زیادی دارد. یکی از ویژگی های بارز یونولیت یا فوم فشرده، امکان ترکیب با سایر عایق ها است. در واقع می توان از آن در ترکیب با سایر فوم های آکوستیک، پشم سنگ و … استفاده کرد که این امر باعث افزایش استفاده از ضبط صدا می شود.

این یونولیت مقاومت بالایی دارد، بنابراین از سایر یونولیت ها مفیدتر است. از جمله کاربردهای رایج یونولیت فشرده در صنعت ساختمان، خودروسازی، صنایع غذایی، مجسمه سازی، درب های امنیتی، عایق کاری و … می توان اشاره کرد.

یکی از انواع یونولیت فشرده، ورق فشرده یونولیت فرتاش می باشد. این یونولیت دارای تراکم بالای 40 می باشد لازم به ذکر است که این یونولیت کاملا خالص می باشد.

2. سقف استاندارد یونولیت
نوع دوم یونولیت سقف استاندارد یونولیت است. این یونولیت به عنوان قالب بتن در سقف های دال یک طرفه یا به اصطلاح استفاده می شود. تیرهای بلوکمعمولا از این یونولیت به صورت مکعب مستطیل استفاده می شود و دارای ابعاد 200، 50 و 25 می باشد که تراکم سقف یونولیت معیار اصلی برای تعیین وزن آن است. تراکم سقف یونولیت متفاوت است و بسته به کاربرد در الگوهای مختلفی تولید می شود که معمولا بین 7 تا 8 کیلوگرم بر متر مربع می باشد.

اگر قصد استفاده از این فوم ساختمانی را دارید باید به استانداردهای لازم تعیین شده توسط مرکز استاندارد توجه کنید.

پاشش فوم یونولیت

3. دیوار یونولیت
در برخی موارد از یونولیت برای دیوار نیز استفاده می شود. این یونولیت معمولا به عنوان دیوارپوش یونولیت فوم، دیوار تزئینی فوم، روکش دیوار فوم و پانل های سه بعدی استفاده می شود. یونولیت دیواری علاوه بر عایق بودن و جذب صدا، خواص تزئینی نیز دارد. در واقع ظاهر آن به گونه ای است که جلوه خاصی به دیوار می دهد. دیوار یونولیت دارای خواصی مانند عایق صدا، مقاومت در برابر ضربه، جلوگیری از ضربه در سالن های ورزشی، قابل شستشو، خاصیت آنتی باکتریال و … می باشد.البته توصیه ما برای سازه های صنعتی استفاده از ساندویچ پانل هست.

4. پرتو کرومیت یونولیت
از نمونه ای از این محصول برای ساخت تیرچه های کرومیت نیز استفاده می شود. یونولیت که برای تولید تیر کرومیت استفاده می شود همانطور که از نامش پیداست در اجرای پروژه های تیر کرومیت برای پوشش فضای بین تیرها و آماده سازی سازه برای بتن ریزی استفاده می شود. این یونولیت ها از نظر ابعاد به دو دسته تقسیم می شوند:

تیرچه کرومیت یونولیت در ابعاد 1 متر طول، 66 سانتی متر عرض و 25 سانتی متر قطر
تیرچه کرومیت یونولیت در ابعاد 1 متر طول، 66 سانتی متر عرض و 20 سانتی متر قطر

کاربرد یونولیت چیست؟

برای ساخت بلوک های سقفی پلاستو-فوم برای ایجاد عایق حرارت و صدا استفاده می شود.به عنوان عایق سرما در یخچال ها و یخچال های صنعتی استفاده می شود.
برای ساخت انواع بسته بندی فوم و انواع فریزر کاربرد دارد.
پانل های Plastofoam تا ابعاد 100*200 سانتی متر به عنوان بستر تابلوهایی مانند تابلوهای اعلانات استفاده می شود.
از ورق هایی با ضخامت های مختلف یا دانه های فوم برای ساختن اشکال و حروف و یا ماکت سازی و مانند آن استفاده می شود.
از این فوم می توان برای تابلوهای تبلیغاتی و تزئینی استفاده کرد.
تخته پلاستو فوم در عایق کاری ساختمان و به عنوان جایگزین بلوک های سیمانی و سفالی در ساختمان سازی استفاده می شود.

یونولیت

کاربرد یونولیت در ساخت و ساز

همانطور که گفتیم یونولیت بیشتر در صنایع بسته بندی و ساخت و ساز استفاده می شود. این محصول برای محافظت از اجسام در برابر ضربه و آسیب حشرات در صنعت بسته بندی استفاده می شود. یونولیت همچنین برای عایق کاری در ساختمان ها یا برای استفاده جزئی از تیرهای بلوک در سقف ساختمان استفاده می شود. به طور کلی این ماده در هر مکانی که نیاز به عایق باشد استفاده می شود و در مقایسه با خاک رس از استحکام بالاتری برخوردار است. به همین دلیل یونولیت بهترین گزینه برای مصالح ساختمانی و مکان هایی برای عایق حرارت و صدا است.

یونولیت که از فوم ایرانی ساخته شده اند معمولا در برابر حرارت مقاوم نیستند. اما یونولیت که در آن از فوم خارجی استفاده می شود معمولا عایق های حرارتی خوبی هستند.

نصب یونولیت در دیوار

مزایای ساخت و سازبا یونولیت
استفاده از یونولیت باعث کاهش مصرف آهن و فولاد می شود.
یونولیت مقاومت بسیار بالایی در برابر زلزله دارد.
حمل و نقل و استفاده یونولیت بسیار آسان است.از آنجایی که وزن آن سبک است.
کاهش حجم بتن از دیگر مزایای استفاده از این محصول می باشد.
عایق صوتی و حرارتی بسیار خوبی نسبت به سایر محصولات می باشد.
معایب سازه های یونولیت
افزایش تلفات در هنگام آتش سوزی ساختمان، زیرا یونولیت به سرعت حجم خود را در آتش از دست می دهد.
عدم مقاومت در برابر حلال های آلی
احتمال آسیب به لایه اوزون در صورت استفاده از کلروفرم کربن در آن
اشتعال پذیری هنگام رنگ آمیزی با رنگ روغن.