فهرست مطالب

انواع پیچ جهت نصب ساندویچ پانل

 

انواع پیچ جهت نصب ساندویچ پانل چیست؟ وجود پیچ ها برای نصب ساندویچ پانل بسیار مهم است. معمولا برای نصب این سازه ها از ابزارآلاتی شامل پیچ ها؛ چسب و متعلقات مخصوصی استفاده می کنند.
لازم به ذکر است بدانید کاربرد انواع پیچ جهت نصب ساندویچ پانل ها به عنوان یک کار کاملا تخصصی است.
در صورتی که این عملیات به نحو احسن انجام نگیرد احتمالا نصب سازه های شما به شکل صحیح و کامل انجام نمی شود.

شناخت انواع پیچ جهت نصب ساندویچ پانل

پیچ سرمته

همان طور که قبلا اشاره کردیم یکی از فاکتورهای اصلی در نصب ساندویچ پانل ها کاربرد انواع پیچ جهت نصب ساندویچ پانل است.

پیچ سرمته واشردار گالوانیزه: یکی از انواع پیچ جهت نصب ساندویچ پانل، پیچ سرمته واشر دار گالوانیزه است. این نوع پیچ ها ساختاری خاص داشته که در ابتدا از یک پیچ فلزی تشکیل شده و در کنار آن از یک روکش گالوانیزه برخوردار است.
این نوع پیچ ها از قسمت های مختلفی ساخته شده و در سایزهای مختلفی مانند:

  • پیچ سرمته ای ۲ اینچی
  • پیچ سرمته ۳ اینچ
  • پیچ سرمته ۴ اینچ
  • پیچ سرمته ۵ اینچ
  • پیچ سرمته ۶ اینچ

 

این پیچ ها را بسته به نوع سازه ای که قرار است ساندویچ پانل ها بر روی آن نصب شوند استفاده می شوند. بر این اساس می توانید از سایز دلخواهتان استفاده نمائید.
یکی از پرکاربردترین انواع پیچ جهت نصب ساندویچ پانل برای ساخت سوله و کانکس پیچ سرمته شیروانی است.

قسمت ابتدایی این نوع پیچ ها به صورت شش ضلعی طراحی شده است برای بستن آن ها از آچار بوکس های نمره 10 استفاده می کنند. طراحی این آچارها به شکل استوانه ای بوده و به صورت 4 گوش ، 6، 8، 12 گوش تولید می شوند. در قسمت میانی پیچ های مخصوص ساندویچ پانل رزوه هایی به کار رفته است.
علاوه بر این واشرهایی نیز برای این نوع پیچ طراحی شده است که که باعث آب بندی سازه ی مورد نظر می شود. در بین قطعه و مهره اصطکاکی ایجاد می شود که حتی اگر برای مدت زمانی طولانی استفاده شوند باز نشوند.

در میان انواع پیچ جهت نصب ساندویچ پانل پیچ های سرمته ای نسبت به سایر پیچ ها کاربرد بیشتری دارد. این مدل بسیار مورد توجه صنعتگران است. در میان سایزهای مختلف نیز سایز 3 و 5 نسبت به سایرین کاربرد دارند.
بخش انتهایی این مدل پیچ ها به دلیل اینکه قابلیت سوراخ کردن پانل ها و زیر ساز را داشته باشند به شکل مته ای طراحی می شوند. به علت وجود این قابلیت برای سوراخ کردن منطقه ی مورد نظرتان نیازی به ابزار دیگری نخواهید داشت.

پیچ آلن یا سر عدسی

پیچ آلن

پیچ های آلن در میان انواع پیچ جهت نصب ساندویچ پانل در دسته ی پیچ هایی قرار می گیرند که علاوه بر کاربرد در زمینه ساندویچ پانل ها در صنعت هم بسیار کاربرد دارد.
قسمت سری این پیچ ها به حالت شش ضلعی طراحی شده است برای باز کردن این نوع پیچ ها از آچارهای L مانند استفاده کرده که با یک مقطع 6 ضلعی و سر توپی مانندی طراحی شده است. این مدل آچارها را که مانند خود پیچ ها آچار آلن نامگذاری کرده اند.
نکته ی جالب این که این نوع آچار به شکل اختصاصی مخصوص پیچ های مورد نظر است.

یکی از مهمترین مزایایی که پیچ آلن را در میان انواع پیچ جهت نصب ساندویچ پانل وجود دارد این بوده که اگر تعداد کمی از این پیچ ها را برای اتصال ساندویچ پانل ها استفاده کنید در دوام و استحکام تاثیر چشمگیری خواهد داشت.
با استفاده از این پیچ ها سوراخ های کمتری در سازه ی مورد نظر ایجاد خواهد شد که این مسئله باعث می شوند تنش موجود در سازه ی مورد نظر از بین برود.

ساندویچ پانل های پیچ مخفی

ساندویچ پانل پیچ مخفی

در ادامه بحث انواع پیچ جهت نصب ساندویچ پانل قصد داریم به ساندویچ پانل های پیچ مخفی بپردازیم. علت این نوع نامگذاری این ساندویچ پانل ها این بوده که در هنگام نصب پیچ ها به شکل مخفی در ساختمان این سازه ها قرار می گیرند. ساندویچ پانل های پیچ مخفی در دو نوع سقفی و دیواری توالید می شوند.
این نوع پانل با انواع دیگر ساندویچ پانل ها چه تفاوتی دارند؟ ساندویچ پانل پیچ مخفی از لحاظ ضخامت، فرم لبه های عرضی و عرض مفید با انواع دیگر تفاوت دارد.
این نوع پانل ها را برای مواقعی به کار می برند که بحث زیبا سازی ساختمان در میان باشد به کار می رود. در هنگام نصب این مدل ساندویچ پانل ها ابتدا لبه ی یکی از پانل ها بر روی اسکلت سازه پیچ و چفت و بست شده، پس از انجام این مرحله اورلپ پانل دوم بر روی آن پیاده سازی می شود که این عملکرد باعث می شود پیچ ها پوشش داده شده و به شکل مخفی باشند.
در این نوع ساندویچ پانل به دلیل طراحی و شکل خاص اورلپ آن بعد از اینکه پیچ ها نصب شد که در زیر اورلپ مخفی می شوند. این عملکرد باعث می شود نمای سازه های ساخته شده از پانل ها بسیار زیبا باشد.
ساندویچ پانل های پیچ مخفی با ضخامت 5 سانتی متری تولید می شوند و تفاوتی که با دیگر مدل ها دارند در عرض و طراحی شکل لبه های ساندویچ پانل است.

معمولا جنس ساندویچ پانل های پیچ مخفی از گالوانیزه و آلوزینک است و وجود شیارهایی که بر روی این پانل ها ایجاد شده باعث می شود که سازه های مورد نظر در برابر زلزله و فشار از دوام و استحکام بالاتری برخوردار باشند.
این مدل از ساندویچ پانل ها در برابر جریان الکتریسته و مواد شیمیایی عایق بوده و همچنین در برابر حریق ، اشتعال و نفوذ آب و زنگ زدگی از مقاومت بالایی برخوردار است.
در ادامه ی موضوع انواع پیچ جهت نصب ساندویچ پانل باید بگوییم که ساندویچ پانل های پیچ مخفی دیواری از دوام و پایداری بسیار بالایی برخوردار است.
استفاده از ساندویچ پانل های پیچ مخفی باعث می شود که دیوارها نمایی یکدست زیبا داشته باشد. به شکل معمول رنگ این نوع پانل ها سفید است که امکان ترکیب کردن آن ها با رنگ های دیگر نیز وجود دارد.